User Tools

Site Tools


idrettslaget:kettlebell

Kettlebell fitness

Rune Bøe som var vår Kettlebell-instruktør har desverre valgt å slutte på Instituttet. Dette fører desverre til at det ikke blir mere Kettlebell :-|

Har du lyst og prøve noe nytt? Denne treningen passer for alle. Dette er en morsom og utfordrende treningsform som trener hele kroppen, med stort fokus på å styrke kjernemuskulatur. Du trener styrke samtidig som blodpumpa får kjørt seg i perioder. Øvelsene som gjøres med en kettlebell krever at hele kroppen er med, noe som kan komme godt med de gangene en må løfte tungt i hverdagen.

Vi trener en gang i uken på Norges Idrettshøyskole (NIH).

Gjengen - 15 mars 2012 Kjetil - 15 mars 2012 Karianne - 15 mars 2012
Kjetil Stiansen - 15 mars 2012 Rune Larsen - 15 mars 2012 Karianne og Rune - 15 mars 2012 Øystein Lie - 15 mars 2012

Påmelding, tid og sted

Treningskallender Meld deg på her!

Jeg vil booke sal på NIH fra uke til uke. Som et utgangspunkt vil jeg prøve å få torsdager kl. 16:00 – 17:00. Hvis opptatt vil jeg foreslå et annet tidspunkt. Jeg håper derfor at følgende metode vil fungere:

1. Jeg legger ut info om tid og sted senest mandag kl. 12
2. Du melder deg på helst i løpet av tirsdag kl. 16 (bruk linken over)
3. Jeg booker sal 4 på NIH
4. Jeg legger ut en melding på påmeldingssiden når sal er bekreftet.

Transport til NIH

  • T-bane 3 til Sognsvann: Forskningsparken kl. 15:34 – Sognsvann kl. 15:44
  • Du kommer enklest til sal 4 via hovedinngangen på NIH

Maks antall deltakere

  • Dersom du har med en egen kettlebell kan du bli med uansett
  • Selv har jeg 14 kettlebells jeg låner ut (5 stk 8kg, 4 stk 12kg, 3 stk 16kg, 2 stk 20kg)

En typisk kettlebell fitness time

Oppvarming (15 - 20 min)
  • Vi får kroppen gradvis i gang med løping, ”agility drills” og andre aktiviteter
  • Bevegelighetsøvelser
  • Drikkepause
Kettlebell fitness (20 min)
  • Vi starter rolig med forskjellige forberedende kettlebelløvelser, eventuelt går vi her gjennom nye øvelser
  • KB fitness programmet; 7-8 øvelser á 2 minutter arbeid (kun korte pauser mellom hver øvelse)
  • Drikkepause
Avslutning (15 - 20 min)
  • Bevegelighetsøvelser / uttøyning

Flere bilder

15 mars 2012 Sirkel - 15 mars 2012 Oppvarming - 15 mars 2012

Trening 7. oktober 2010 Rune R. - trening 14. oktober 2010 Trening 14. oktober 2010 F.v. Øystein, Martin - trening 14. oktober 2010 Anita - trening 14. oktober 2010 Trening 14. oktober 2010 Rune B. - trening 14. oktober 2010 Trine - trening 14. oktober 2010 Øystein - trening 14. oktober 2010

Uten mat og drikke…
EGON - Ullevål EGON - Ullevål

Hva er kettlebell?

En kettlebell (eller girya) ser ut som en kanonkule med håndtak. Trening med kettlebells har lange tradisjoner i Øst-Europa. Det finnes referanser tilbake til 1700-tallet. Kettlebells var i utgangspunktet vekter som ble brukt i landbruket. Bøndene tok de i bruk til trening, og det utviklet seg etter hvert å bli en sport (Girevoy sport - GS). De siste tiårene har populariteten steget i USA og andre vestlige land. Kettlebells fantes først kun i størrelsene 1 pood (16kg), 1,5 pood (24kg) og 2 pood (32kg), men blir i dag laget i flere varianter tilpasset forskjellige treningsbehov. Måleenheten pood ble brukt i Russland, Hviterussland og Ukraina frem til 1924.

Litt om Kettlebells

Linker

Kettlebell

Litt forskjellig moro

Medlemskap i Meteorologen bedriftsidrettslag (MetBIL)

Vi oppfordrer alle til å bli medlem i bedriftsidrettslaget. Som medlem er du med på å opprettholde aktivitetstilbudet vi har, både faste aktiviteter som denne, og ulike andre arrangementer. Spørsmål

Hvis du lurer på noe i forhold til denne treningen er det bare hyggelig om du tar kontakt.

Med vennlig hilsen

Rune Bøe

Tlf: 2296 3137 Mobil: 952 99 287

idrettslaget/kettlebell.txt · Last modified: 2012-09-13 13:22:05 by runel